Mad

Vuggestuens bestyrelse har valgt en madordning med fuld forplejning, dog ekskl. morgenmad. Vi har egen ernæringsassistent og hermed fremstilles maden i vuggestuens eget køkken.

Vuggestuens kostpolitik tager udgangspunkt i at købe så mange økologiske fødevarer som muligt. Kosten skal præges af kvalitet. Måltiderne skal være sunde og varierede, og børnene skal have ernæringsrigtig mad til gavn for deres helbred. Desuden skal børnene lære gode kostvaner. Det betyder, at vi kun sjældent serverer kager eller saftevand. Der serveres aldrig slik for børnene og det betyder, at forældrene ikke må komme med slik i forbindelse med fødselsdag o.l. Vi opfordre til, at der til disse arrangementer tages frugt og evt. boller med. Tal med personalet om begrænsninger ift. allergier.

Næsten alle mælkeprodukter, grøntsager, frugt og en stor del af kolonialvarerne er økologiske. Kødet er økologisk i det omfang det er muligt. Det meste af brød, boller o.l. er hjemmebagt. I køkkenassistentens fravær er muligheden for hjemmebagt brød dog begrænset. Servering af varm mad i køkkenassistentens fravær vil da også være begrænset.

Børn med lægedokumenteret allergi, samt børn med bestemte religiøst betingede madvaner får mad, der tager hensyn til dette.

Vi arbejder pædagogisk med, at barnet ikke skal føle sig anderledes pga. særlige madtilbud.

Måltiderne:

Formiddagsmåltid ca. kl. 8:45: ved morgensamling med frugt/grøntsager brød og vand.

Frokost kl. 10.30: Der serveres varm mad 4 dage om ugen og kold mad 1 dag om ugen. Der vil typisk være en suppedag, en grøddag, en køddag, en fiskedag og en smørrebrødsdag.

Eftermiddagsmad kl. 14.00: brød, frugt og vand. Dog med mælk, hvis frokosten ikke har indeholdt den anbefalede 2,5 ml. mælkeprodukt pr. barn.

På de dage, hvor der har været grød eller suppe til frokost, får børnene diverse pålæg på rugbrød.

Bortset fra fredag, får børnene et stykke brød uden smør eller andet pålæg, og vand kl. 16.00.

Allergener

Det er meget vigtigt at du som forældre har skrevet, hvis dit barn har en allergisk reaktion i stamdata.

Ønskes allergener i maden oplyst kan Ernæringsassistenten i køkkenet kontaktes.